OKUMA ALIŞKANLIĞI KAZANMADA ETKİLİ YÖNEM: KİTAP PAYDAŞLIĞI
Okuma alışkanlığı kazandırma, eğitim alanında en çok tartışılan ve üzerinde projeler geliştirilen konuların başında gelmektedir. Ne yazık ki yıllardır denenen geleneksel yöntemlerle sonuç alınamamıştır. Okullar okuma alışkanlığı kazandırma adına birçok etkinlik yapıyor gibi görünse de yapılan çalışmalar sınırlı ders saatlerinde olması sebebiyle yeterli olmamakta ve bu uygulama sorunu çözme adına yüzeysel kalmaktadır. Bu bağlamda özellikle eğitimciler yeni yöntemler geliştirmeli ve çözüm adına yeni fikirler ortaya koymalıdırlar.
Peki bu sorunu çözmek için hangi yaklaşımlar uygulanmalıdır?
Nebahat Şifa Anadolu İmam Hatip Lisesi Türkçe Öğretmeni Fatma ÇOŞKUN “Yaptığım okuma saatlerinin bu beceriyi kazandırma adına yetersiz kaldığını fark etmem beni yeni arayışlara yöneltti. “Kitap paydaşlığı” etkinliği adıyla ortaya çıkan fikir alışverişi kapsamında öğrencilerimden birlikte okuma yapabilecekleri bir arkadaşlarıyla eşleşmelerini istedim. Eşleşen öğrenciler sınıf kitaplığımızdan aldıkları veya kendi kitaplıklarından getirdikleri bir kitabı paydaş kitap olarak belirlediler. Eşlerden bir tanesi paydaş kitabı istediği sayfaya kadar okudu. Kendi bölümü bitince okuduğu bölümü arkadaşına anlatıp kitabı ona teslim etti. Kitabı alan öğrenci arkadaşının bıraktığı yerden okumaya devam edip ertesi gün kendi okuduğu bölümü arkadaşına anlattı. Bu şekilde aralarında kitap sohbeti yapma fırsatı buldular. Aynı kitabı okuyan iki kişinin olması öğrencilerin kitaba farklı bir anlam yüklemesini sağladı. Artık kitap, sevdikleri arkadaşlarıyla beraber üçüncü bir arkadaş olmuştu hayatlarında. Kitap bitince her ikili sınıfın önünde okudukları kitabı arkadaşlarına sundular. Sunum sırasında yalnız olmamaları daha özgüvenli olmalarını sağladı. İlerleyen süreçte aynı kitabı okuyan diğer öğrenciler de sunumlara katıldı. Etkinlik sayesinde kitapla başlayan dostluklar oluştu ve bu sayede hediye kitap uygulamasına başladık. Artık ikililer birbirlerine kitap hediye ederek bu şekilde kitap ortaklığı oluşturuyorlar. Bu sunumlar sırasında beğenilen kitapları not alıp sınıf seviyesinde “Beğenilen Kitaplar Listesi” oluşturup diğer sınıflarla paylaştık. Artık kaliteli bir kitap listemiz var.Bu uygulamanın sınıf içi iletişim becerilerini de artırdığını söyleyebilirim. Öğrencilerim kitap sayesinde arkadaşlarıyla birlikte sohbet etmenin ne kadar güzel bir şey olduğunu deneyimlediler. Teneffüslerde bile arkadaşıyla bu etkinliği uygulayanlar oldu. Şimdi bu etkinliği öğrencilerimle birlikte geliştirmeye çalışıyoruz. “Kitap paydaşlığı” etkinliği her sınıf düzeyinde öğretmenler tarafından rahatlıkla uygulanabilir.” dedi.